poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Zmiany dotyczące pomocy psychologiczno - pedagogicznej w roku szkolnym 2013 / 2014


Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.

Akty prawne
lNa podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Publiczne przedszkola i oddziały przedszkolne zorganizowane w szkołach podstawowych, zwane dalej „przedszkolami”, szkoły i placówki udzielają uczniom uczęszczającym do przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w rozporządzeniu. 

Istota pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na:
l - rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
l - rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

     1) z niepełnosprawności;
2)     2) z niedostosowania społecznego;
3)     3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4)     4) ze szczególnych uzdolnień;
5)     5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6)     6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7)     7) z choroby przewlekłej;
8)     8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9)     9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10)    10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem        spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
11)    11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska    edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. 

Warunki
l1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole  i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne. 
l2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. 

Współpraca
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) - rodzicami uczniów;
2) - poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej    „poradniami”;
3) - placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) - innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) - organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Inicjatywa
lPomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
1) - ucznia;
2) - rodziców ucznia;
3) - dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
4) - nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
5) - pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
6) - poradni;
7) - asystenta edukacji romskiej;
8) - pomocy nauczyciela;
9) - pracownika socjalnego;
10) - asystenta rodziny;
11) - kuratora sądowego.

Formy
lW szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz
w formie:
1) - klas terapeutycznych;
2) - zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) - zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) - zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz      innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) - warsztatów;
6) - porad i konsultacji.

lW przedszkolu i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz w formie:
1) - zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) - zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz  innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) - porad i konsultacji.

Adresaci
W przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana:
1) - rodzicom uczniów
2) - nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

Formy, sposoby
l 1. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
l
l 2. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
l 3. Zajęcia logopedyczne - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
l
l 4. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.

Czas
l - godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut
l
l - godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut

Zadania nauczycieli
l1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą
1) - nauczyciele,
2) - wychowawcy grup wychowawczych,
3) - specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
l
l2. Rozpoznawanie:
1) - potrzeb rozwojowych i edukacyjne oraz indywidualnych możliwości psychofizyczne uczniów,
2) - zainteresowań i uzdolnień.
l3. Prowadzenie:
1) - w przedszkolu – obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
2) - w szkole – obserwacji pedagogicznej, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającej na celu rozpoznanie u uczniów:
a)  1) trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się
b)  2) szczególnych uzdolnień;
c)
3) - porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

Sposoby
lW przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym:
1) - wychowawcę klasy;

Zadania wychowawcy
l - planuje (czerwiec – pomoc od września)
l - koordynuje
l - udziela uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
l - ustala:
1)   1) formy udzielania tej pomocy,
2)   2) okres ich udzielania
3)   3) wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. 
l - współpracuje z:
1)   1) rodzicami
2)   2) nauczycielami
3)   3) specjalistami
4)   4) poradnią
5)   5) innymi osobami

lW przypadku, gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, innej szkole lub placówce, wychowawca klasy lub dyrektor planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji prowadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy.

Orzeczenia
 - IPET (indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny)bez zmian

Powiadomienia
l - O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – ustna informacja.
l
l - IPET – pisemna informacja.

Wsparcie
lWsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

Ważne 
l1. Do końca roku szkolnego 2012 / 2013 oryginał karty indywidualnych potrzeb ucznia założonej dla ucznia przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przekazuje się rodzicom ucznia lub pełnoletniemu uczniowi.
l2. W dokumentacji badań i czynności uzupełniających, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy, pozostaje kopia karty.

Procedury
 opinia/ orzeczenie                                                    wstępna analiza    
sekretariat                                                                 pedagog psycholog

konsultacje                                                              konsultacje
pedagog /psycholog - wychowawca                           wychowawca - nauczyciele

ustalenie pomocy                                                    informacja zgoda
pedagog /psycholog - wychowawca                           rodzic

pomoc dla ucznia
l

Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej 
z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487).
l
l

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.