Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Akty prawne
lNa podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Publiczne przedszkola i oddziały przedszkolne zorganizowane w szkołach podstawowych, zwane dalej „przedszkolami”, szkoły i placówki udzielają uczniom uczęszczającym do przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w rozporządzeniu.
Istota pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na:
l - rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
l - rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) 2) z niedostosowania społecznego;
3) 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) 4) ze szczególnych uzdolnień;
5) 5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) 6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) 7) z choroby przewlekłej;
8) 8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) 9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) 10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
11) 11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Warunki
l1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole
i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne.
l2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły
i placówki.
Współpraca
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) - rodzicami uczniów;
2) - poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
3) - placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) - innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) - organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Inicjatywa
lPomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
1) - ucznia;
2) - rodziców ucznia;
3) - dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;
4) - nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem;
5) - pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;
6) - poradni;
7) - asystenta edukacji romskiej;
8) - pomocy nauczyciela;
9) - pracownika socjalnego;
10) - asystenta rodziny;
11) - kuratora sądowego.
Formy
lW szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz
w formie:
1) - klas terapeutycznych;
2) - zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) - zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) - zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) - warsztatów;
6) - porad i konsultacji.
lW przedszkolu i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz w formie:
1) - zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) - zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) - porad i konsultacji.
Adresaci
•W przedszkolu, szkole i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana:
1) - rodzicom uczniów
2) - nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Formy, sposoby
l 1. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
l 2. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
l 3. Zajęcia logopedyczne - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
l 4. Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym - liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
Czas
l - godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut
l - godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut
Zadania nauczycieli
l1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą
1) - nauczyciele,
2) - wychowawcy grup wychowawczych,
3) - specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
l2. Rozpoznawanie:
1) - potrzeb rozwojowych i edukacyjne oraz indywidualnych możliwości psychofizyczne uczniów,
2) - zainteresowań i uzdolnień.
l3. Prowadzenie:
1) - w przedszkolu – obserwacji pedagogicznej zakończonej analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
2) - w szkole – obserwacji pedagogicznej, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającej na celu rozpoznanie u uczniów:
a) 1) trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się
b) 2) szczególnych uzdolnień;
3) - porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Sposoby
lW przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym:
1) - wychowawcę klasy;
Zadania wychowawcy
l - planuje (czerwiec – pomoc od września)
l - koordynuje
l - udziela uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
l - ustala:
1) 1) formy udzielania tej pomocy,
2) 2) okres ich udzielania
3) 3) wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
l - współpracuje z:
1) 1) rodzicami
2) 2) nauczycielami
3) 3) specjalistami
4) 4) poradnią
5) 5) innymi osobami
lW przypadku, gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, innej szkole lub placówce, wychowawca klasy lub dyrektor planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji prowadzonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy.
Orzeczenia
- IPET (indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny)bez zmian
Powiadomienia
l - O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – ustna informacja.
l - IPET – pisemna informacja.
Wsparcie
lWsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych
i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
Ważne
l1. Do końca roku szkolnego 2012 / 2013 oryginał karty indywidualnych potrzeb ucznia założonej dla ucznia przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przekazuje się rodzicom ucznia lub pełnoletniemu uczniowi.
l2. W dokumentacji badań i czynności uzupełniających, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 5 ustawy, pozostaje kopia karty.
Procedury
opinia/ orzeczenie wstępna analiza
sekretariat pedagog psycholog
konsultacje konsultacje
pedagog /psycholog - wychowawca wychowawca - nauczyciele
ustalenie pomocy informacja zgoda
pedagog /psycholog - wychowawca rodzic
pomoc dla ucznia
l
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487).
l
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz