wtorek, 14 października 2014

Pliki do pobrania dla nauczycieli

Koleżanki i koledzy,


Poniższy link zawiera wzór karty informacyjnej o uczniu, którą wypełniamy na prośbę Rodziców kierujących dziecko na badania do Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 2.


    wzór karty informacyjnej o uczniu




Poniższy link zawiera formularz rejestru w sprawie pomocy psychologiczno - pedagogicznej obowiązujący w Szkole Podstawowej nr 7.



     formularz rejestru
wzór uzupełnionego rejestru




Drodzy Rodzice,

Mowa jest jedną z ważniejszych form aktywności każdego człowieka. Pozwala zdobywać wiedzę, informacje, kształtuje relacje społeczne, umożliwia precyzyjne porozumiewanie się. Stwarza możliwości komunikowania swoich myśli, poglądów, potrzeb i upodobań. 
Pamiętając o tym, że mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, lecz nabywamy ją od najmłodszych lat drogą naśladownictwa powtarzając usłyszane dźwięki, wyrazy potem zdania starajmy się dbać o poprawność językową naszych pociech.

Zachęcamy Państwa do skorzystania z prostego zestawu ćwiczeń usprawniających mowę, aby kształtować ją u dzieci w okresie jej rozwoju, doskonaląc ją i usprawniając w zaciszu domowym.

Proponowany zestaw ćwiczeń jest tylko narzędziem usprawniającym aparat mowy. 
Należy pamiętać, że wadę wymowy powinien korygować specjalista - logopeda.


Kliknij poniższy link, aby pobrać.

  zestaw ćwiczeń logopedycznych

ćwiczenia oddechowe dla uczniów starszych

niedziela, 12 października 2014

Formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej w roku szkolnym 2014/2015

W roku szkolnym 2014 / 2015 w naszej Szkole oferujemy Uczniom i Rodzicom 
wiele form pomocy psychologiczno - pedagogicznej.

W zakresie oddziaływań wobec ucznia, który z tej pomocy powinien korzystać uwzględniamy:

1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia.


Jest to forma, dzięki której Uczeń może rozwijać swoje zdolności i zainteresowania. Oferujemy szeroki wachlarz kółek zainteresowań. W ramach zajęć dydaktycznych łączymy obszary edukacji formalnej (dydaktyka), nieformalnej i pozaformalnej (uzdolnienia i upodobania uczniów), jako przyszłość edukacji. Celebrujemy osiągnięcia naszych Uczniów, stawiamy wysokie wymagania.


2. Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze.


Celem tych zajęć jest wyrównywanie szans edukacyjnych Uczniów mających trudności w uczeniu się. Odbywają się raz w tygodniu w małych grupach przedmiotowych liczących około 10 osób.

3. Asystentura.


W czasie zajęć dydaktycznych Uczniowie potrzebujący wsparcia korzystają z obecności drugiego nauczyciela obecnego na wybranych zajęciach dydaktycznych. Dzięki takiej formie pomocy uczniowie nie są obciążeni dodatkowymi godzinami pracy poza zajęciami edukacyjnymi.


4. Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne. 


Organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową: w formie dysleksji, dysortografii lub dysgrafii. Liczba uczestników na zajęciach nie może być większa niż 5 uczniów,
Zajęcia prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej,
godzina zajęć trwa 60 minut – w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą być prowadzone w czasie krótszym niż 60 minut, przy zachowaniu ustalonego dla ucznia łącznego czasu tych zajęć.


5. Zajęcia logopedyczne.

Zajęcia mające na celu kształtowanie właściwej mowy w okresie jej rozwoju i jej doskonaleniu w późniejszym okresie, a także o usuwanie różnego rodzaju wad i zaburzeń mowy.
Do zadań logopedii należą:
kształtowanie prawidłowej mowy w szkole, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym, doskonalenie mowy już ukształtowanej,
usuwanie wad mowy, nauczanie mowy (mówienia i rozumienia) w wypadku jej braku lub utraty,
usuwanie zaburzeń głosu, usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu.


6. Zajęcia socjoterapeutyczne i o charakterze psychoedukacyjnym.



Socjoterapia to świadoma aktywność profesjonalna polegająca na operowaniu środkami psychologicznymi w celu udzielenia pomocy osobom cierpiącym lub poszukującym własnej drogi rozwoju społecznego, osobistego lub zawodowego. Zalicza się ją do procesów korekcyjnych o charakterze leczniczym, adresowanych do dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania, zaburzeniami emocjonalnymi lub innymi kłopotliwymi zachowaniami. Socjoterapia ma postać ustrukturalizowanych spotkań grupowych, które służą realizacji celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.

Psychoedukacja w pedagogice jest środkiem przy wszelkiego typu trudnościach wychowawczych czy też trudnościach zachowania w kontaktach społecznych. 
Ma na celu przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania człowieka w różnych okolicznościach życiowych i warunkach społecznych. Dzięki zdobytej wiedzy na temat trudności napotykanych w życiu możliwe jest zmniejszenie poczucia lęku oraz znalezienie dogodnych rozwiązań. Może być również przydatna w celach edukacyjnych, jak na przykład kursy szybkiego czytania czy zajęcia wspomagające rozwój. Psychoedukacja jest zwykle prowadzona w formie zajęć grupowych przy wykorzystaniu aktywnych technik uczenia się jak warsztaty i dyskusje oraz wykłady.


7. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.


Do tej grupy pomocy możemy zaliczyć wszystkie inne zajęcia odbywające się na terenie Szkoły takie jak gimnastyka korekcyjna, warsztaty i spotkania organizowane dla Uczniów w ciągu roku szkolnego.


8. Porady i konsultacje dla Uczniów.


Jest to forma indywidualnych kontaktów z psychologiem lub pedagogiem szkolnym realizowana w miarę potrzeb i w sytuacjach kryzysowych mająca na celu rozwiązanie sytuacji trudnych dla Uczniów.


9. Porady i konsultacje dla Rodziców.


Indywidualna forma wsparcia dla Rodziców, którzy potrzebują pomocy w sytuacjach kryzysowych oraz codziennej pracy z dzieckiem.