Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
w świetle nowego rozporządzenia MEN
w roku szkolnym 2012/2013
Procedury postępowania w zakresie organizacyjnym.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczną organizuje pedagog i psycholog szkolny oraz zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
(MEN z dnia 17 listopada
2010 r. DZU. Nr 228, poz. 1487, Dz. U. Nr 228, poz. 1490)
1) Dyrektor szkoły powołuje
zespół dla ucznia, niezwłocznie po otrzymaniu
odpowiednio:
a)
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
b)
orzeczenia o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania
przedszkolnego,
c)
orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
d)
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub
poradni specjalistycznej.
e)
informacji nauczyciela lub
wychowawcy grupy wychowawczej o tym, że uczeń potrzebuje pomocy.
2) Podmiotami
oddziaływań zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej będą uczniowie:
·
szczególnie uzdolnieni,
·
niepełnosprawni,
·
niedostosowani społecznie,
·
zagrożeni niedostosowaniem społecznym,
·
ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
·
z zaburzeniami komunikacji językowej,
·
z chorobami przewlekłymi,
·
z doświadczeniami sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
·
z niepowodzeniami edukacyjnymi,
·
zaniedbani środowiskowo,
·
z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi.
3) W skład zespołu
wchodzą:
a)
nauczyciele
b)
wychowawcy grup wychowawczych
c)
specjaliści prowadzących zajęcia z uczniem (logopeda, terapeuta,
nauczyciel specjalny)
d)
rodzice (mogą uczestniczyć w pracach zespołu).
4) Kompetencje członków
zespołu:
a) koordynator (wychowawca)
- koordynuje i integruje pracę w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w czasie zajęć edukacyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych;
- informuje nauczycieli zajęć edukacyjnych o
potrzebach, trudnościach i możliwościach ucznia;
- informuje o przyjętych zasadach pracy z uczniem
i egzekwuje ich realizację;
- integruje zespół klasowy z uwzględnieniem uczniów
objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- współpracuje z rodzicami uczniów.
b) nauczyciel zajęć edukacyjnych
- wspiera wychowawcę klasy w działaniach na rzecz
koordynacji pracy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- dostosowuje program nauczania, wymagania,
kryteria i formy oceniania oraz metody pracy do potrzeb ucznia;
- pozyskuje od nauczycieli zajęć edukacyjnych informacje o funkcjonowaniu ucznia w klasie szkolnej, jego sukcesach i porażkach;
- integruje działania nauczycieli wokół potrzeb i
problemów ucznia;
- uwzględnia w codziennej pracy zasady pracy z
uczniem;
- monitoruje stosowanie zasad pracy z uczniem na zajęciach edukacyjnych.
c) specjaliści (logopeda, terapeuta, psycholog, pedagog)
- przeprowadzają diagnozę zaburzeń (mowy);
- tworzą indywidualny program pracy z dzieckiem z
zaburzeniami (mowy);
- realizują program pracy
kompensacyjno-korekcyjnej;
- informują wychowawcę klasy oraz nauczycieli
zajęć edukacyjnych o etapie terapii, efektach i trudnościach ucznia;
- diagnozują indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
- realizują różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- prowadzą zajęcia terapii indywidualnej lub grupowej.
- współpracują z rodzicami ucznia w realizacji celów edukacyjnych i terapeutycznych.
5) Do zadań zespołu
należy:
a)
ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy
psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe,
edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
b)
określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
c)
planowanie, koordynowanie i ewaluacja pomocy
psychologiczno-pedagogiczną udzielanej uczniowi;
d)
ustalanie wymiaru godzin;
e)
opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla
uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
f)
opracowanie planu działań wspierających dla uczniów posiadających opinię
psychologiczną lub zgłoszonych do pomocy przez nauczyciela lub wychowawcę;
g)
dokonanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej
uczniowi oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole w danym roku
szkolnym;
h)
podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
i)
zakładanie i prowadzenie karty indywidualnych potrzeb ucznia.
6) Harmonogram pracy zespołów:
a)
pierwsze spotkanie (niezwłocznie po otrzymaniu opinii, orzeczenia, informacji o potrzebie, że uczeń
wymaga opieki psychologiczno-pedagogicznej)
- analiza
opinii, orzeczenia lub uzasadnienia informacji o potrzebie udzielenia
pomocy uczniowi oraz zlecenie dodatkowych badań służących np.
wieloaspektowej ocenie funkcjonowania ucznia
b)
drugie
spotkanie (po ustaleniu przez
dyrektora szkoły form, sposobów i okresu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
oraz wymiaru godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane)
- opracowanie planu działań
wspierających ucznia lub indywidualnego programu
edukacyjno-terapeutycznego
c) trzecie spotkanie (przed opracowaniem
arkusza organizacji, tj. do 31 marca w roku szkolnym lub po zakończeniu danej
formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ewentualnie po otrzymaniu wniosku rodziców
lub nauczyciela)
- ocena efektywności form pomocy
psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym.
7) Dokumentacja pracy zespołu:
Dokumentację pracy
stanowić będą opracowania będące efektem pracy zespołu oraz pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w szkole:
a)
karty indywidualnych potrzeb uczniów (KIPU),
b)
indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne
(IPET) określa:
·
zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu
nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
ucznia;
·
rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów
prowadzących zajęcia z uczniem;
·
formy i metody pracy z uczniem;
·
formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
·
wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
·
działania wspierające rodziców oraz zakres współdziałania z
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, placówkami
doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, oraz instytucjami
działającymi na rzecz dziecka i rodziny;
·
zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne odpowiednie ze
względu na indywidualne potrzeby ucznia;
·
zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia.
c)
plany działań wspierających (PDW) zawiera:
·
cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy
psychologiczno-pedagogicznej;
·
działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form
pomocy i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
·
metody pracy z uczniem;
·
zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu
nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia;
·
działania wspierające rodziców;
·
zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
poradniami specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi
instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
d)
inne dokumenty, na przykład karty oceny efektywności zajęć, protokoły
ustaleń będących wynikiem podejmowanych mediacji czy interwencji,
kwestionariusze wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, itp.
8) Po każdym spotkaniu zespół przedstawia kartę
dyrektorowi szkoły.
9) Szkoły i placówki dla
każdego dziecka, któremu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zakładają
indywidualną teczkę, w której gromadzona jest dokumentacja badań i czynności
uzupełniających
(w szczególności prowadzonych przez specjalistów). Do takiej teczki dołączyć należy również kartę indywidualnych potrzeb ucznia.
(w szczególności prowadzonych przez specjalistów). Do takiej teczki dołączyć należy również kartę indywidualnych potrzeb ucznia.
10) Karta indywidualnych
potrzeb ucznia może być dokumentem pozwalającym na zachowanie ciągłości
oddziaływań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przy przechodzeniu
ucznia przez kolejne etapy edukacyjne oraz w przypadku przejścia ucznia do
innego przedszkola lub szkoły. Po zakończeniu nauki lub w momencie zmiany przez
ucznia przedszkola lub szkoły kopia karty pozostaje we wspomnianej wyżej
dokumentacji, a jej oryginał otrzymują rodzice ucznia. Jeśli rodzice ucznia
wyrażą zgodę, wówczas dyrektor szkoły przekazuje kopię karty do nowej szkoły,
do której uczeń został przyjęty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz